otrdiena, 2011. gada 1. marts

Māksla vai amatniecība?

  Pēdējā laika diskusijas Fotokvartālā jau atkal apliecina pilnīgi pretēju viedokļu eksistenci fotogrāfijas laukā. Palasot tos mazliet uzmanīgāk nākas secināt, ka diezgan niknajai mutuļošanai ir vēl kāds būtisks cēlonis – rakstītāji runā diezgan atšķirīgās valodās. Tieši tāpēc nonākt līdz vienojošam noslēgumam laikam nevarēs. Man nešķiet ne asprātīgi, ne arī aizvainojoši izteicieni, no kuriem daļa noteikti ir vērsti arī pret mani. Tie liecina vienīgi par rakstītāju nostājas atšķirību. Manis sacītais arī neatšķiras ar īpašu diplomātiju un neatrodu vajadzību taisnoties. Mēs, pretēji domājošie, viens otram neesam autoritātes.
Runājot par fotogrāfiju kopumā, neņemot vērā ekstrēmos viedokļus, var uztvert dažu domstarpību „sakni” – teritorija ir diezgan plaša un mūsu atšķirīgā darbošanās tajā nesaskaras līdz brīdim, kad tiek padarīta publiska. Turpinājumā piedāvāju jūsu uzmanībai fragmentu no manas sarakstes ar Kristīni Sergejevu, kas arī aktīvi piedalās Fotokvartāla diskusijās: 
  Es absolūti nepiekrītu Jusu blogā teiktajam, ka nedrīkst ļaut "nefotogrāfiem" noteikt, kas ir fotogrāfija, un ne tik daudz par saturu, cik par kategorisko vēlmi nodalīt visus īstajos un neīstajos fotogrāfos.. savējos un "citos".
Lai nu kā, bet patiešām nav jēgas strīdēties, jo problēmas cēlonis ir skaidrs, zem "fotogrāfijas" mēs paliekam apakšā divus radikāli atšķirīgus jēdzienus - mākslu un fotoamatniecību. Es runāju par mākslu, jūs par amatniecību. Jūs vēlaties, lai es runāju par amatniecību, bet es nevēlos runāt tādā šaurā nozīmē. Vai nu mēs atveram sarunu un ietveram tur gan mākslu, gan amatniecību, vai ari nav nekadas jēgas cīnīties, kuru no šiem jēdzieniem ir vērts izspiest no "fotogrāfijas".
  Kristīnes sacītais izcili paskaidro problēmu! Skatupunkti, no kurienes novērtējam notiekošo ir pilnīgi atšķirīgi. Vienīgais, ko gribētos Kristīnei aizrādīt ir viņas, it kā, aizdomīgums pret fotogrāfiju kā amatu. Amantniecība nav tikai neinteresanta rutīna. Stipri šaubos, vai labas amatnieka prasmes jel kā traucētu māksliniekam izteikties, realizēt ideju, jā tāda parādītos. Es to vērtēju tā – amatnieku, kas dara pilnīgi sausu, tehnisku darbu, novatoriskas idejas pārāk bieži neapmeklē, savukārt radošai personai, kam ideju pilna galva, bet trūkst prasmes...Turklāt tas ir gluži vienalga kādā jomā šie cilvēki strādā. Fotogrāfija nav vienīgā vizuālās mākslas nozare, kur eksistē līdzīgas pretrunas.
  Salīdzinājumam vēlos norādīt uz mākslas izglītības iestādēm. Visās manis apmeklētajās skolās, to pirmajos kursos, ļoti nopietna nozīme tiek piešķirta prasmei rīkoties ar nepieciešamajiem instrumentiem. Tā tas ir visās nozarēs. Kas zina, varbūt nākotne ko mainīs un varēs iztikt vienīgi ar stāstījumu par ideju? (jā, jā, tas bija sarkasms). Pēdējā pieredze Plymouth College of Arts gan liek domāt ka nē. Viņi "dresē" savus studentus krietni stiprāk kā es, kuru daudzi sauc par vecmodīgu. Plymouth College of Arts kultivētais mākslas virziens noteikti ir saucams par mūsdienīgu gan izskata gan ideju ziņā. 
  Multifunkcionālam māksliniekam zināšanas fotogrāfijas tehnoloģijā, tikai palīdzēs sasniegt iecerēto, ja vien netiks pārspīlēta „milimetru ķeršana”. Tāpat arī fotogrāfam, kurš būs informēts par vizuālās mākslas vispārīgajiem principiem, būs ievērojami vieglāk novērtēt sava darba kvalitāti.
  Veselais saprāts liek meklēt kompromisu, tomēr neesmu pārliecināts, vai tas vienmēr vajadzīgs. Varbūt vienkārši nevajag maisīties viens otram pa kājām? Fotogrāfi taču mierīgi var rīkot savas izstādes kā vien vēlas! Var taču atvērt interneta mājaslapas un sludināt tajās visu, kas tik ienāk prātā! Māklsinieki tāpat var izmantot fotogrāfiju, video, tekstu un sazin ko vēl, tikai dažkārt, nosliecoties kādā mākslasdarbā intregrētās nozares profesionālā virzienā mākslinieks saņems negatīvu kritiku. Nu un kas? Neviens fotogrāfs taču neapvainosies par to, ka viņa darbu nav izstādījusi Ermitāža, vai ne?
  Būtiskākais jautājums laikam jāuzdod Fotokvartālam? Vai mums visiem tur pietiek vietas? Lēmumu lasīt, vai ignorēt varēs pieņemt vēlāk. Es vēlos lasīt!

R.


13 comments:

  1. No K.

    Paldies par atsauci, Raimo ;)
    Isteniba man nav ne mazaka aizdomiguma pret fotografiju ka amatniecibu un nav ari nekadas veleshanas un tiesibas to noniecinat. Ja nu manos komentaros ir ieskanjushas negativas notis, tad drizak tas ir "karstasinigi" verstas pret konceptualisma un post-modernisma principialiem un neargumentetiem niveletajiem.

    Ar cienju.

    AtbildētDzēst
  2. Ja vien konceptualisma aizstāvji vel varētu nodefinēt to, ko aizstāv... savādāk ausis vīst nost

    AtbildētDzēst
  3. Es gan neesmu sekojis visai diskusijai, bet piekrītu Raimo - vispirms ir jāiemācās strādāt ar instrumentiem un tad amatniecības prasmes vēl jo vairāk ļaus izpausties radošai personībai topošajos mākslas darbos ...
    Domāju, ka vispirms esi māceklis, tad amatnieks. Ja amatniekam ir radošas mākslinieciskas tieksmes, tad viņš var kļūt par meistarmākslinieku. Un gluži tādās pašās kategorijās vajadzētu vērtēt darbus - mācekļa, amatnieka un meistara darbus. Bet droši vien tā ir zināmā mērā problēma, ka nav viennozīmīgu vispārpieņemtu kritēriju kā novērtēt fotodarbus, nemaz nerunājot par fotožanriem un fotogrāfētāju prasmēm.
    Dienas viesistabā pirms diviem mēnešiem bija tikšanās ar Ilmāru Znotiņu, kurā jautāju - kā novērtēt fotodarbus? Ilmārs atbildēja, ka esot divi puses fotodarbu vērtējumos - objektīvā (asums, plāni, forma, telpa, skatpunkts, tonalitāte, u.c.) un subjektīvā. Dažādos pasākumos esmu šo jautājumu uzdevis citiem, bet Ilmāra minētais bija labākais formulējums, kādu biju dzirdējis.
    Manuprāt lielākoties darbi tiek vērtēti vienkārši - patīk/nepatīk. Gan darbs kā fotogrāfija, gan arī pats autors.
    Ja būtu kaut cik objektīvi kritēriji vismaz diskutētāju vidū, kā novērtēt, kurā mirklī no prasmīgi izpildīta darba tas pretendē un iekļūst fotomākslas lauciņā, tad droši vien arī no diskusijām būtu lielāka jēga un būtu vairāk labu prasmīgu mākslas foto.
    Vilberto

    AtbildētDzēst
  4. secinājums - esmu foto naiviste.
    kā šie ar grīdas krāsām uz kartona, tā es ar vells zina kādu aparātu kaut kādus krūmus.

    AtbildētDzēst
  5. Nosaukums nelīdz, ja neprot

    AtbildētDzēst
  6. Ko var gribeet? Tagad katrs fotografee. Rezultaati gan 90% ir necili. Var nopirkt daargu fotoaparaatu un objektiivus,var piedaliities visaados seminaaros bet izjuutu jau nenopirksi...

    Ideaalais variants ir ja seetnieki slauka ielas bet fotografi fotografee...Taa diemzheel nenotiek :)

    AtbildētDzēst
  7. Domāju šis cīkstiņš ir bezcerīgs un neauglīgs , man kādreiz Francijā vīnu speciālisti mācīja kā nosaka vīna kvalitāti un garšas īpašības. UN pirmais ko viņi uzreiz pateica cilvēks kurš nāk no zemēm kur neaug vīnogas un nesmaržo dienvidu ziedi principā pēc definīcijas nav spējīgs noteikt vīna garšas buķetes smalkās nianses , esmu notestēts lētu vīnu cienītājs PĒC PĀRLIECĪBAS , Latvijā tas ir 5-8Ls butele :):) Tīri bioloģisku iemeslu pēc , var skoloties un skoloties un iemantot "Zināmas iemaņas" taču pilnībā atgūt kā cilvēki kas dzimuši ar šādām "Maņu" īpašībām diemžēl nevar:) Tāpat arī ar "Skaistumu" , nu nevar Graustu un miskastu estētikas fanam kurš nācis no graustu rajona iemācīt "Saprast ko citu" , tāda skarbā patiesība. Nekas principā nepārliecinās viņus domāt ka jātaisa "Labāk / savādāk" ja iedzimti galvā ir miskaste šmiguckis pleķi un nolupušas sienas un netīras vārtrūmes un "Šķemba galvā" varbūt sāks izlikties ka "Saprot" bet pārmācīt cilvēkiem iedzimtas un jau kopš bērnības kultivētas lietas NEVAR. Latvija ir diletantu visvaru un nejēgu valsts PĒC PĀRLIECĪBAS visās jomās , pārmaiņas nav prognozējams tās neviens šeit nealkst un neakceptē PĒC PĀRLIECĪBAS:):)

    AtbildētDzēst
  8. Jauki uzzināt, ka mans skolotājs joprojām aktīvi raksta.

    AtbildētDzēst
  9. Es arī bieži sev esmu uzdevis jautājumu par to, kā vislabāk paskaidrot šo mūsdienu populāro jautājumu. Viena no idejām, kas man iešāvās prātā ir salīdzinājums ar kādu no citām specialitātēm - kā jau Raimo raksta - "...– amatnieku, kas dara pilnīgi sausu, tehnisku darbu, novatoriskas idejas pārāk bieži neapmeklē, savukārt radošai personai, kam ideju pilna galva, bet trūkst prasmes...Turklāt tas ir gluži vienalga kādā jomā šie cilvēki strādā. ".
    Tādējādi man nāk prātā salīdzinājums ar pavāru (man pašam tā lieta tuva sirdij), jo tas uz mums atstāj "taustāmāku" efektu. Proti, iedomājamies, ka ir pavāri, kuri visu dara pēc 100'gadīgas receptes un pilnīgi bez jebkādas iniciatīvas vai izdomas - "pēc grāmatas". Rezultāts visticamāk vienmēr būs, kas nav mazsvarīgi (kādreiz ļoti lielai daļai apmeklētāju), ka ēdiens vienmēr sanāks un šo restorānu var droši nākt, zinot, ka nebūs vilšanās - pārvārīts, bez garšvielām, veci produkti u.t.t. Tādā konservatīvā valstī kā Spānijā, cik nu es zinu viņu vēsturi un pazīstu cilvēkus, tad savi 80% sabiedrības ir ļoti konservatīvi un izvēlēsies šo restorānu. Iemesls būs tāds, ka tur "tāpat kā vectēva laikā" taisa garšīgo "tortilju, paelju, steiku u.t.t.".
    Tagad mēs paņemsim ļoti radošu pavāru, kurš, meklēdams jelkādu paņēmienu kā būt visiem opozīcijā un taisīt pēc definīcijas kaut ko savādāku. Un te ir tāpat kā fotogrāfijā, vienreiz viņam sanāks kaut kas vienreizējs, jo "no zvaigznēm" būs nolasījis kādu vienreizēju recepti, bet tik pat labi kāds no jaunajiem eksperimentiem būs pilnīga izgāšanās. Te man nāk prātā Mārtiņš Sirmais. Kad pirmajā Ludzas foto skolas gadā (ISSP) viņš mums bija par pavāru, tad es ar lielu izbrīnu secināju kā "tāds mākslinieks" var tik garšīgi taisīt. Pietam, receptes bija tik dažādas, bet vienlaicīgi arī interesantas, ka mana cieņa pret viņu auga ar katru dienu. Arī pēc tam skatoties, ko un kā viņš gatavo, man rodas sajūta, ka tas tiešām ir Dieva dots talants. Cik viņa darbā ir amatniecības es nezinu, jo neesmu interesējies par viņa izglītību un būtu ļoti pārsteigts, ja izrādītos, ka viņam nav nekādas izglītības šajā jomā. Tad kādā citā gadā (turpat ISSP), mums atkal bija viens cits pavārs - puisis, kurš centās kaut ko taisīt, pat izskatījās, ka viņam ir attiecīgā izglītība. Atceroties kā toreiz par ēdienu izteicās viens no mūsu izlepušajiem pasniedzējiem, kurš atteicās to ēst, varēja tikai atcerēties par Sirmo. Man personīgi nebija nekādu pretenziju (vispār esmu pieticīgs), bet garšas ziņā tiešām varēja vēlēties ko labāku.

    AtbildētDzēst
  10. (turpinājums)
    Tagad, pārāk vairs nerunājot par pavāriem un atgriežoties pie fotogrāfijas, es teiktu, ka var redzēt to pašu. Vieni ir tādi, kas ar amatniecisku precizitāti "štancē garlaicīgas kartiņas" un otri bez īpašām zināšanām, bet lielu iedvesmu un vēlēšanos mēģina atrast kaut ko, ko vēl neviens nav atradis (ISSP 2009 pasniedzējs M.Kismets kādā diskusijā teica "viss jau ir nofotografēts"). Es pats laikam vairāk piederos pie tiem "štancētājiem", kurš ļoti augsti ciena cilvēkus, kuri "zinātnisko štancēšanu" atstāj rokām un prātam, bet uz apkārtējo pasauli skatās ar sirdi, kuru ieliek attēlos, kurus bauda skatīties. Un šeit tiešām, kā jau te kāds rakstīja, nav nozīmes "aparāta izmēram", tieši otrādi, jo "lielāks aparāts", jo droši vien pašam liekas, ka ir garantēts labāks attēls. Šajā ziņā man prieks, ka daļēji ir beidzies lielais "pikseļu maratons" un tie, kas jau uztaisīja 20x Mpix atgriezās pie 12 - tagad varbūt būs mazāk sarunu par pikseļiem, bet vairāk par saturu.
    Skaidrs, ka ir dažādas uztveres arī starp sievietēm un vīriešiem - vieniem dzelži, pikseļi, stikli, bet citām krāsas, noskaņa, emocijas - kā nu mēs kopš pasaules radīšanas esam veidoti. Arī vecumu atšķirības pastāv - jaunības maksimālisms un skriešana pakaļ dažādām modernām "pseido reliģijām" un "jaunajām atziņām", pret vēso nosvērto vecākās paaudzes redzējumu.
    Ja vēl īsi par "īsto un neīsto fotogrāfiju", tad es esmu pie tiem, kuri neuzskata, ka "īstā" ir tikai sudraba vai vēl trakāk, platīna-palādija kontakta barīts. Man tik pat labi kā atskaites punkts cilvēka redzējumam ir arī ar telefonu uzņemtie kadri - tas priekš manis atspoguļo autora vizuālo un saturisko redzējumu, kam, manuprāt, nav nekāda sakara nedz ar instrumentu nedz ar fotogrāfijas nesēju.

    Nobeidzot, ir jāpastāv kā amatniekiem tā arī "māksliniekiem", kā arī tiem, kuri meklē savu vietu starp šiem diviem poliem. Tajā pat laikā, man vislielākā autoritāte būs cilvēks, kurš būs kārtīgi apguvis amatniecības pamatus un pēc tam to "ielicis skapī", lai, nedomājot par tehnikas niansēm, pilnībā nodotos satura fiksēšanai attēlā.
    āmen.

    AtbildētDzēst
  11. Andrej, platīns-palādijs jau nav traki. Tas ir ļoti interesanti no amatniecības viedokļa. Bet sāpe gan lielāka (naudas izteiksmē), ja pieļauj kļūdas. Tas liek pašdisciplinēties un vairāk domāt par rezultātu.

    AtbildētDzēst
  12. Fokuss- Pokuss.

    Uzskrēja man šodien Nefokuss.
    Rīgā.
    Uzskrēja no reklāmas plakāta vai komercfoto.
    Autoru atpazinu.
    Viens no FK kompozīcijas un fokusa vīpsnātājiem...
    Kur tad paslēpies fokuss?
    Aiz domas vai idejas?
    Diletantisma, paviršības?

    AtbildētDzēst
  13. Arturs P:
    Iekopēju Imanta Lancmaņa atbildi uz jautājumu - "Vai 21.gadsimta māksliniekam ir jāprot uzgleznot zirgu?"
    Lancmanis:
    «Zirgu un visu ko citu būtu jāprot uzgleznot gan 21.gadsimtā, gan arī nākamajos, jo tikai profesionālā varēšana atbrīvo fantāziju un dod rokās varenus instrumentus savu ieceru iemiesošanai. Taču šaubos, vai tas notiks, jo priekšstats, ka radīšana nāk no iekšām, nevis no smalki saskaņota smadzeņu, sirds, acs un rokas orķestra, ir pavedinoši ērts un jau kopš 20.gadsimta vidus pakāpeniski izskauž akadēmisko izglītību.»

    AtbildētDzēst