sestdiena, 2011. gada 19. marts

Par fotogrāfijas statusu

Daudzi fotogrāfi droši vien apliecinātu, ka fotogrāfija ir māksla, uzskatot šo konstatējumu par pašsaprotamu. Ja jau fotogrāfiju izstāda mākslas muzejos, tad tā noteikti ir māksla. Fotogrāfiju pērk un pārdod galerijās, kāpēc gan lai šaubītos par tās statusu? Eksistē arī apzīmējums „fotomāksla”, tātad fotogrāfijai pavisam noteikti ir vieta mākslas pasaulē.
   Atskaitot muzejus, galerijas un izstāžu zāles fotogrāfija ir apskatāma it visur. Prese, vizuālā informācija, autoru vietnes internetā, attēlu bankas, specifiski fotogrāfijai veidotu vietņu lietotāju albūmi ir pārpildīti ar fotogrāfisko materiālu. Šeit vajadzētu apskatīt piedāvājumu iespējami plašā mērogā nekādi nešķirojot saturu pēc kvalitātes vai noderīguma. Nav jābūt kvalificētam pētniekam, lai secinātu, ka ne saturiskās, ne vizuālās robežas starp atsevišķām fotogrāfijas lietošanas kategorijām nav novelkamas. Atslēga ir prezentācijā! Viena un tā pati fotogrāfija pilnīgi noteikti var gan kalpot par ilustrāciju informatīvam rakstam, gan nokļūt izstāžu zālē, ja tās autors sarīkotu izstādi. Domāju, ka nav īsti iespējams uzreiz noteikt fotogrāfiska darba tālāko virzību. Arī tad, ja autors ir pārliecināts par sava veikuma māksliniecisko kvalitāti viņam jāatceras, ka eksistē arī papīrgrozs. Tāpat šūplādes dziļumā aizmirstas bildītes vienīgais eksemplārs var kļūt slavens pēc gadiem 100 kāda tajā attēlotas lietas vai personas dēļ. Autors pats to aprēķināt nevar! No šī skatupunkta raugoties nav lietderīgi lauzīt galvu par sava darba statusu, visu rādīs laiks. Papīrgrozs dīkā nestāv!
   Nebūt neaicinu fotogrāfus turpmāk fotografēt bezsakarīgi, nedomājot par mērķi, tomēr nevajadzētu steigties. Ne vienmēr fotogrāfs visu izlemj pats, vismaz mākslas laukā noteikti nē. Mēdz teikt, ka labs darbs atradīs sev ceļu pats, tomēr vai tā vienmēr notiek? Labam darbam noteikti vajadzēs mazāk melu un liekulības, lai attaisnotu tā atrašanos izstādē, tomēr bez prezentācijas autoram neiztikt. Alnis Stakle kādā Fotokvartāla.lv komentārā saka: ... Māksla 50% ir menedžments, ja ne vairāk un, ja autoru pašu neinteresē sevis prezentācija, tad nekāds kurators neglābs viņa kastes saturu... Ir tikai jāpiekrīt, 50:50, ja ne vairāk!
   Veselīga deva prezentācijas ir nepieciešama un punkts, tomēr darbi vajadzīgi vispirms. Ir pietiekami izstāžu, kurās ir tikai prezentācija, un darbu vietā varētu atrasties jebkas, arī papīrgroza saturs. Te nav nekā neparasta, vienkārši 50:50 attiecība ir nedaudz mainīta. Izstādes kurators ir atradis veidu kā prezentēt. Ir atrasts arī kāds, kas par to samaksā, un māksla ir tapusi. Kurators nav viens „vainīgais”, arī autoram pieder kāds procentiņš veikuma. Autoram tomēr vajadzētu mazliet kontrolēt prezentācijas virzienu, ja vien viņam nav pilnīgi  vienalga. Šādi rodas māksla, kuras izskatam nav nozīmes, tas var būt jebkāds, svarīgākais ir saturs, vai drīzāk tā interpretācija. Jeļena Glazova savā 11. marta Fotokvartāla.lv komentārā par Aleksandra Zapoļa izstādi „M kā mācība” lieliski parāda interpretācijas būtību. Komentāra autore noteikti varētu pamatot katru savu vārdu, bet ir kāds misēklis – komentārs īsti nav par fotogrāfiju, tikai par tās iespējamo saturu. Ko varētu teikt par fotogrāfiju Aleksandra Zapoļa izstādē? Baidos, ka neko daudz. Secinu ka fotogrāfija šeit ir mazāk kā 50%, bet pārējais laikam ir māksla.
   Skatoties uz pēdējā laika norisēm tā sauktajā fotomākslā, nākas secināt, ka mākslas komponents tajā dominē. Fotogrāfijas kļūst mazāk. Es esmu fotogrāfs, tāpēc esmu pieņēmis lēmumu – fotomāksla mani neinteresē. Fotogrāfijā es jūtos komfortabli, tur arī palikšu. Es protu pietiekami, lai izveidotu tādu fotogrāfisku attēlu, kādu esmu iecerējis. Man nav jālauza galva par savu darbu statusu, par to lai domā citi. Ja kāds mākslas speciālists atradīs vajadzību piešķirt maniem darbiem mākslas statusu, laipni lūdzu, esmu atvērts visiem priekšlikumiem, tikai saruna nebūs viegla. Manos darbos nav apslēptu, izmežģītu ideju, tur nav pārcilvēcisku refleksiju, klātneesamības sajūtas, objekta atsvešinātības, simulakra, neeksistējošas realitātes... Mani darbi vispirms ir fotogrāfijas.
   Fotogrāfija nedraud būt nabadzīga tāpēc vien, ka tajā dominē medijam piederošie izteiksmes līdzekļi. Fotogrāfija nekļūst neinteresanta tāpēc, ka tai klāt nav lietošanas instrukcijas. Fotogrāfijas saturam nav obligāts pareizs atšifrējums, tā drīkst būt „lietojama” dažādi. Viss fotogrāfijā svarīgais ir redzams, pārējo var piedomāt klāt.

Raimo.

5 komentāri:

  1. Paldies par rakstu.
    Varu tikai piekrist.Pēdējā laikā pēc ilgstošas galvas lauzīšanas esmu sapratusi,ka tāds jēdziens kā "fotomāksla" patiesībā ir kaut kas totāli mākslīgs.Fotogrāfs ir amats,fotogrāfija ir medijs.Mākslinieks ir cilvēks,kas sevi izpauž vizuālā (nu vai audiālā utt) veidā un medijs,kurā viņš izpaužas ir tikai instruments.Līdz ar to,manuprāt,ir visai muļķīgi runāt par fotomākslu.
    Smieklīgs piemērs man likās,kad fotokvartālā tika uzdots jautājums ar kādu "fotomākslinieku" auditorija vēlētos redzēt interviju un tad kāds pamanījās pieminēt Kasparu Podnieku,kas man likās tiešām smieklīgi.Atliek māksliniekam realizēt kādu savu projektu fotogrāfijā,kad viņš jau ir pieskaitīts "fotogrāfa" vai "fotomākslas" statusam.No tā izriet,ja es,piemēram,kādreiz uztaisīšu mākslasdarbu no vecām lupatām,tad es skaitīšos "lupatu māksliniece" un "lupatu mākslas" pārstāve.
    Manuprāt,daudz korektāk tomēr ir runāt par fotogrāfiju kā mediju vai amatu un mākslu kā divām dažādām lietām.

    AtbildētDzēst
  2. Zini, tas tomēr ir terminoloģijas jautājums. Paskaties šīs divas vecmeistara bildes un piekarini birciņas. :-)
    http://tinyurl.com/4nbt45x
    http://tinyurl.com/4nzzpum
    Es domaaju, ka tu ar "fotomākslu" apzīmē to, ko varētu dēvēt jebkurā vārdā, kurā neietilpst burtu savienojums "foto". Piemēram "sviests", "murgs" u.t.t.
    http://tinyurl.com/4jrhu83

    AtbildētDzēst
  3. Šo komentāru ir noņēmis emuāra administrators.

    AtbildētDzēst
  4. >Ievai
    >Ievai
    Paldies par komentāru!
    Ar Kasparu Podnieku ir tā, ka viņš, atšķirībā no daudziem citiem, savus darbus ir izgatavojis ekselenti. Man tie būtu skatāmi arī tad, ja es neko nebūtu dzirdējis viņa koncepciju.
    Ja es sāktu gleznot, tad mani, labākajā gadījumā, varētu saukt par entuziastu, vai amatieri. Man neienāktu prātā teikt, ka esmu mākslinieks, vai gleznotājs. Ar fotogrāfiju viss ir vienkāršāk... "Kas es esmu" lēmums laikam ir atkarīgs vienīgi no veselā saprāta!

    AtbildētDzēst
  5. Man liekas, ka pēdējā laikā dikti daudz tiek fotogrāfijām piedzejoti klāt teksti, kas nedaudz spēlē uz skatītāju emocionālajām stīgām, tā liekot vairāk iedziļināties "problēmā", un tajā pašā laikā ļauj pašam attēlam būt nedaudz paviršākam saturā.
    Varbūt tā liekas tikai man. Vairāk gribētu redzēt izstādi, kura ir labi iekārtota, bet bez liekām esejām, tas vairāk ļautu strādāt manai paša fantāzijai.

    Edgars Kaplers

    AtbildētDzēst